7. 4. 2011

Pomerančové cupcakes plněné domácí marmeládou a zdobené krémem ze smetanového sýra a kandovanou pomerančovou kůrou


Tyto dortíky vznikly na přání mého milého manžela. A taky byly záminkou pro to, abych poprvé zkusila vyrobit  pomerančovou marmeládu za pomoci domácí pekárny. Příprava ovoce byla sice docela pracná, ale marmeláda se povedla výborně, a na ty tři skleničky jsem hrdá. Těsto vyšlo dobře, košíčky jsem plnila jen asi do poloviny, jak bylo doporučeno v původním receptu, takže po upečení nebyly celé naplněné, což se ukázalo jako prozíravý tah, protože krém byl dost tekutý a takhle neměl kudy vytéct. Při kandování kůry jsem nevěděla, jak dlouho ji nakonec vařit s cukrem a asi jsem to trochu přehnala, protože se vypařila všechna voda a cukr se začal karamelizovat, ale rozhodně to nic neubralo na chuti.

Pomerančové cupcakes (podle receptu na Cupcake bake shop)
na 14-15 kousků
113g změklého másla
1 hrnek cukru (myšleno americký hrnek, tj. 240ml)
2 velká vejce
170g hladké mouky
necelá lžička prášku do pečiva
špetka soli
1/4 hrnku mléka
1/4 hrnku čerstvě vymačkané pomerančové šťávy
kůra z půlky pomeranče

1. Smíchejte změklé máslo s cukrem a vyšlehejte do nadýchané hmoty.
2. Po jednom přidejte vejce, dobře promíchejte.
3. Smíchejte mouku, sůl a prášek do pečiva.
4. K máslu, cukru a vejcím přidejte asi třetinu suchých ingrediencí, promíchejte. Přilijte polovinu mléka, promíchejte a střídavě přidávejte zbytek mouky+soli+prášku a mléko. Končit byste měli suchými ingrediencemi.
5. Přidejte pomerančovou šťávu a kůru, zamíchejte.
6. Papírové košíčky naplňte asi do poloviny.
7. Pečte 20-25 minut při teplotě 180° (nebo tak dlouho, až špejle zabodnutá do jednoho dortíku je suchá).
Před upečením
Pomerančová marmeláda

Pomerančová marmeláda
6 pomerančů
1 citron
500g cukru
1 balíček želírovacího prostředku Gelfix 2:1

1. Z pomerančů a citronu odkrojte vršek a spodek tak, aby se odkryla dužina. Okrájejte také zbytek kůry i s bílou blankou.
2. Nad mísou ostrým velkým nožem vykrajujte dílky ovoce z dělících blanek. Zbytky vymačkejte.
3. Nakrájejte pomeranče a citron na malé kousky, dejte i se šťávou do nádoby pekárny (celkově byste měli mít asi kilo ovocné složky), přidejte cukr a Gelfix a zapněte program Marmeláda/Džem.
4. Ještě horkou marmeládu nalijte do vymytých a v troubě nahřátých skleniček, zavíčkujte, postavte na víčko a nechte vychladnout.
(Samozřejmě lze marmeládu uvařit i v hrnci. Chtěla jsem ale zkusit, co ta pekárna dokáže.)

Kandovaná pomerančová kůra (podle receptu na Bakingsheet)
3 pomeranče (resp. kůra z nich)
půl lžíce soli
hrnek cukru
cukr krystal na obalení

1. Z pomerančů oloupejte kůru a důkladně ji zbavte bílé blanky.
2. Kůru nakrájejte na proužky, zalijte vodou, přidejte sůl a nechte přes noc louhovat.
3. Slijte vodu, kůru propláchněte, zalijte ji v hrnci čistou vodou a přiveďte k varu.
4. Dejte z ohně, slijte vodu, znovu nalijte čistou a přiveďte k varu. Ještě jednou zopakujte. Zbavíte tím kůru hořké chuti.
5. Nasypte kousky kůry na pánev, zalijte 60ml vody, přisypte cukr a zahřívejte. Pokračujte dokud se cukr nerozpustí a kůra nezačne být trochu průsvitná.
6. Slijte tekutinu a proužky kůry obalte v krystalovém cukru.

Krém ze smetanového sýra (podle receptu na Cupcake bake shop)
100g smetanového sýra (Lučina)
20g másla
2-3 hrnky moučkového cukru (ideálně prosátého)
necelá lžíce čerstvě vymačkané pomerančové šťávy
kůra ze čtvrtky pomeranče

1. Nechte máslo a sýr asi hodinu v misce při pokojové teplotě. Když máslo změkne, obě suroviny vymíchejte dohladka.
2. Přidejte hrnek cukru, šťávu a kůru. Důkladně promíchejte.
3. Přidávejte cukr tak dlouho, dokud krém nemá požadovanou konzistenci (úplně tuhý ale nebude nikdy), ale zároveň ještě není moc sladký.

Dejte to dohromady
1. Příborovým nožem uprostřed každého upečeného dortíku vykrojte kužel.
2. Do vzniklé díry dejte asi lžičku marmelády a přiklopte. Netlačte, jinak marmeláda vyteče na povrch.
3. Na každý cupcake rozetřete asi lžíci krému.
4. Ozdobte kandovanou kůrou.


8 komentářů:

  1. Páni, Magdo, recept na jedno hnusné krásně dlouhé...jaro:)
    Jako že je náročnej, chci říct.

    Nedávno jsem kandovala citróny podle receptu, kterej jsem zaslechla v televizi, a zatím jsou teda pěkně hnusný, zkusím z nich něco upíct, ale mám svý pochybnosti. Říkali, že se maj naložit na tři neděle do vrstev soli a olivovýho oleje, nic víc - když tak koukám na tvůj recept, a vzpomenu si jak chutnaj moje zlaťoučký citróny, začínám chápat, že pracnost má taky svoje (ovoce).

    Jinak blogu třikrát sláva a mimochodem, to sem nebudeš psát nic slanýho?
    No, ale i tak třikrát sláva...

    (A ty fotky vypadaj moc hezky, čistě - a nemám na mysli sílu tvého všežravého jaru.)

    Radka

    OdpovědětVymazat
  2. Co se týká náročnosti a pracnosti, tak tohle je i na mě trošku extrém, obvykle pečením nestrávím dva dny:). Ale měla jsem na to náladu. K tomu kandování-není to zas tak hrozný, jak to vypadá, když na začátku okrájíš všechno bílý, tak už máš vyhráno.
    Můj původní záměr bylo psát si sem jenom recepty na cupcakes, protože různých blogů o jídle obecně je spousta a nechtěla jsem, aby se moje téma moc rozplizlo. Ale pokud bude poptávka (zatím se zdá, že bude), tak sem dám i něco slaného, ale knedlo vepřo nečekej.
    Dík za pochvalu a podporu:)

    OdpovědětVymazat
  3. knedlo vepřo umím taky:) dej sem slaný!
    (co takhle slaný cupcakes?)

    (třikrát sláva)

    OdpovědětVymazat
  4. A to já zase knedlo vepřo moc neumím, u nás tyhle věci vaří Radek:). Tak jo, slaný bude, už mám v merku pár receptů!

    OdpovědětVymazat
  5. Dobry den, mohla bych se zeptat, kde v Praze si kupujete papirove kelimky na muffiny a cupcakes? Ja jsem svoje prvni muffiny pekla v kelimcich Zelmer z Kauflandu, ale zdaji se mi byt predrazene (150 Kc za 30 ks). V Tescu na Andelu, ani v mistnim Albertu jsem je nenasla :( Pomalu nedostatkove zbozi :)) Dekuji za odpoved, Linda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezký den, kupuju obyčejné papírové v PeMi 100ks asi za 20-30Kč, mají bílé i barevné a občas je najdu i v jiných malých papírnictvích.

      Vymazat
  6. Díky za recept, i když je to už pár let, co byl psaný. :) Kandované ovoce nemusím, ale krém a muffiny jsou výborný.

    OdpovědětVymazat
  7. Nechcete mi poradit jak mám na nedělní oběd využít litinový hrnec? Už opravdu nevím co vařit, jsem naprosto bezradná. Je toho tolik co se dá připravit ale já už opravdu nemám nápady. Nevíte co udělat pro tři hladové krky na večeři?

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...